Tuesday 6 November 2018

2.7 Masalah Dengan Staf Lelaki

Staf lelaki yang bermasalah memang banyak puncanya namun saya akan berikan satu tips yang mungkin akan menyelesaikan banyak masalah dengan staf lelaki ini. Tips yang akan saya berikan ini lebih praktikal jika situasinya di antara bos perempuan dan staf lelaki. 

Dengan staf lelaki, arahan yang diberikan mestilah pendek dan ringkas, padat dan singkat.

Ingat ya, pendek, ringkas, padat dan singkat. 

Bos perempuan ini, biasalah, suka beri arahan yang berjela-jela. Berhenti dari sekarang, berhenti memberikan arahan yang berjela-jela kepada staf lelaki. Mereka tidak suka dan mereka tidak akan mendengarnya. Kerana itulah walaupun anda sudah memberikan arahan yang penuh dengan maklumat tapi mereka masih lagi tidak menyelesaikan arahan tersebut dengan sempurna.

Memang penat ya bagi arahan berjela-jela tetapi akhirnya mereka tak buat pun seperti yang disuruh. 

Saya mengalaminya selama bertahun-tahun, dan akhirnya saya mengambil pendekatan ini. Apabila memberi arahan kepada mereka, saya berikan arahan yang pendek sahaja, kemudian saya bertanya ok atau tidak. Apabila mereka berkata ok sebagai tanda sudah memahaminya, baru saya sambung lagi arahan saya itu. 
.
Tips ini berguna untuk semua medium, termasuklah arahan secara bertulis. Tidak perlu panjang berjela, buat penat sahaja tangan anda menulis atau menaip. Bagi arahan yang pendek sahaja, sudah, full stop.

Cuba praktikkan, anda akan nampak perubahannya. 

No comments:

Post a Comment