Saturday 10 November 2018

3.10 Setiap Staf Adalah Penting

Staf adalah aset, aset yang sangat penting.

Bagi eksekutif yang bekerja makan gaji, anda tidak akan berapa nampak akan kepentingan staf ini. Namun untuk pemilik bisnes, iya, setiap staf adalah pelaburan. Pelaburan untuk mendapatkan lebih aset. Hendak tak hendak pemilik bisnes ini harus juga sedaya upaya menjadikan staf ini aset dan bukannya liabiliti.

Namun bukan itu yang saya mahu bicarakan di sini. Saya ingin membicarakan bahawa sangatlah perlu untuk menjadikan seseorang staf itu berasa dirinya sangat penting dalam sesebuah organisasi.

Pasti anda akan ada staf kegemaran dan staf yang kurang digemari. Pada saya, itu adalah normal. Walaubagaimanapun tidak perlulah terlalu menonjolkan sikap yang menunjukkan anda hanya menggemari sesetengah staf sahaja.

Pengalaman saya, iya, saya pun ada staf kegemaran saya juga. Kegemaran dari segi sikap dan kerjanya, memang puashati. Namun kita perlu adil kepada semua. Peluang perlu diberikan kepada semua. Pada saya cubalah sedaya upaya untuk menjadikan semua staf merasakan bahawa mereka semua adalah penting.

Anggap semua staf adalah sama pentingnya. Walaupun mungkin staf itu seorang yang bermasalah, layan mereka seperti anda melayan juga staf yang lain. Ia mungkin menjadi sebab untuk staf tersebut memikirkan kesalahannya dan menukar sikapnya menjadi lebih baik.

No comments:

Post a Comment