Monday 12 November 2018

5.10 Lakukan Aktiviti Sampingan

Ya, aktiviti sampingan boleh bermacam-macam. 

Mungkin aktiviti sampingan yang anda fikirkan apabila berkenaan dengan tempat kerja adalah seperti bermain boling dengan rakan sekerja, membuat jamuan makan bersama staf dan sebagainya.

Jika syarikat anda bekerja ada mengadakan pertandingan boling pun menarik juga untuk disertai. Jika dahulu di syarikat saya bekerja, kami ada kelab sukan dan rekreasi. Memang banyak aktiviti yang dilakukan. Antaranya pertandingan bolasepak, futsal, bola jaring, bola tampar, boling, merentas desa dan sebagainya. Ada juga lawatan ke negeri lain, pertandingan mencari harta karun dan banyak lagi.

Pada saya aktiviti sampingan ini tidak semestinya aktiviti-aktiviti yang hanya dilakukan dalam jangka masa pendek. Anda juga boleh merancang aktiviti bersama staf yang boleh dilakukan dalam jangka masa panjang.

Contohnya seperti di tempat kerja saya dahulu, setiap jabatan diwajibkan membuat kolam air di kawasan di jabatan mereka. Memang sangat seronok. Pelbagai kreativiti yang dipamerkan di setiap kolam yang dibina. Kami pun kadangkala boleh berehat-rehat di kawasan kolam tersebut.

Pelbagai idea boleh dilaksanakan di tempat kerja anda. Fikirkan satu atau dua idea yang anda boleh bawa berbincang dengan bos dan staf anda.

Mungkin bagi anda yang bekerja di dalam bangunan, anda dan staf boleh bersama-sama menanam sayur-sayuran secara hidroponik. Hasilnya nanti boleh dikongsi dengan bersama-sama. Mungkin juga boleh melukis mural secara bergilir-gilir di antara staf di mana ianya dijalankan dalam masa 2-3 bulan. Mungkin juga boleh meniruvasi idea-idea di pejabat di luar negara.

Bagi pemilik bisnes, anda juga boleh mulakan sendiri walaupun staf anda mungkin tidaklah berapa ramai. Mungkin anda boleh adakan aktiviti yang melibatkan ahli keluarga mereka juga, jadi penyertaannya ramailah sedikit.

Tidak dinafikan aktiviti sebegini menjadi salah satu faktor untuk seseorang staf itu seronok bekerja. Anda pun seronok, staf pun tentunya lebih seronok.

No comments:

Post a Comment