Monday 5 November 2018

3.6 Apa Pendapat Anda Wahai Staf

Anda selalu tak mendengar tips mengenai pengurusan tentang meminta pendapat orang bawahan? 

Meminta pendapat dan pandangan mereka tentang sesuatu perkara supaya anda sebagai ketua dilihat sebagai seorang yang mementingkan pendapat orang bawahan sebelum membuat sesuatu keputusan. 

Iya, itu tidak salah, cuma dalam budaya kita di Malaysia ini, apabila seseorang mengeluarkan pendapat atau idea kebiasaannya orang itulah yang ditugaskan untuk melaksanakan idea tersebut. Sedangkan dia hanya ingin memberikan idea yang mungkin boleh digunapakai oleh orang lain. Betul kan?

Maafkan saya jika salah, namun itu yang saya perhatikan selama saya membesar di Malaysia ini. Tidak kira di sekolah mahupun di tempat kerja.

Jadi tercetuslah tetapan minda pada fikiran staf seperti 'tak naklah saya memberi pendapat atau idea, nanti saya pula yang kena buat.'

Sebenarnya anda boleh meminta staf anda memberikan pendapat dalam bentuk yang mereka tidak sedar. Perkataan 'pendapat' atau 'idea' itu tidak perlu disebut semasa bertanya, tukarkan kepada ayat atau bentuk soalan yang lebih pelbagai. Contoh seperti ayat soalan yang mempunyai pilihan.

Ataupun anda memberikan idea dahulu kemudian anda lihat kepada respon staf. Dari situ berikan ruang lagi untuk soaljawab berterusan sehingga mencapai satu keputusan bersama.

Ataupun sesiapa yang mengeluarkan idea atau pendapat, anda tidak perlulah melantiknya untuk mengetuai perlaksanaan idea itu. Biarkan idea itu dilaksanakan oleh semua staf dan anda boleh melantik orang lain untuk mengetuainya.  

Pengalaman saya pula, saya selalu memberikan ruang kepada staf saya untuk memberi idea dan membuat keputusan kerana saya melihat mereka yang akan melaksanakan kerja tersebut. Jadi saya selalu berkata bahawa kerja ini akhirnya akan dibuat oleh anda semua wahai staf, jadi bagaimana cara terbaik dan mudah bagi mereka untuk melaksanakannya tanpa mengurangkan kualiti kerja tersebut. Kebiasaanya staf saya memang akan memberi pendapat dan idea mereka, kerana mereka memikirkan mereka yang hendak membuat kerja tersebut. Tetapi tidak semua arahan atau kerja perlu diminta pendapat mereka.


Saya biasa memberikan ayat bahawa mereka yang akan membuat kerja ini, jadi mereka yang kena beri keputusan.
Boleh cuba yang mana satu anda berkenan.


No comments:

Post a Comment