Monday 5 November 2018

4.4 Membaca Jambatan Ilmu

Saya mula rajin mencari dan membaca buku berbentuk motivasi semasa sudah bekerja. Sebelum itu semasa di sekolah mahupun di universiti, memang bukan buku motivasi yang menjadi pilihan. Biasalah, sedang remaja dan sedang memasuki alam kedewasaan. 

Antara sebabnya adalah kerana saya sedar bahawa saya mempunyai kekurangan dalam menghadapi orang. Saya tidak yakin apabila bercakap dengan orang lain dan saya merasakan saya perlu memperbaiki diri saya. Ini kerana semasa bekerja, saya merasakan bercakap dengan betul itu adalah satu kewajipan. Bercakap dan berkata-kata dengan gaya bahasa yang betul. 

Juga kerana saya merasakan adalah satu keperluan untuk mencari cara untuk menguruskan staf dan juga berhadapan dengan bos dan pihak atasan. Menguruskan staf juga membuatkan anda perlu bercakap dan berkata-kata dengan ayat yang betul. 

Memang satu cabaran ya apabila menguruskan staf. Dari situ saya merasakan ternyata ianya menjadi satu keperluan, bukan lagi kehendak, untuk menimba ilmu daripada buku-buku berkaitan motivasi diri dan pengurusan staf.

Antara buku kegemaran saya adalah Bagaimana Hendak Mendapat Kawan Dan Mempengaruhi Seseorang oleh Dale Carnegie. Buku ini asalnya dalam bahasa Inggeris, namun diterjemahkan ke pelbagai bahasa termasuklah bahasa Malaysia.

Anda pun harus begitu. Gali, timba, semat, dan serlahkan ilmu-ilmu yang dipelajari daripada buku-buku tersebut.

Cari buku kegemaran anda, timba ilmu daripadanya dan aplikasikan di dalam kehidupan anda. Tidak rugi untuk melabur duit gaji anda kepada buku-buku seperti ini kerana ia bukan sahaja berguna dalam bidang pekerjaan sahaja, tetapi juga dalam kehidupan seharian anda.

No comments:

Post a Comment