Friday 9 November 2018

1.6 Jadi Kubu Kuat

Saya teringat satu peristiwa di satu hari ini, di mana bos pertama saya tiba-tiba sahaja datang kepada saya dalam keadaan yang sangat marah.

Semasa itu saya sedang berada di pejabat rakan sekerja saya di mana rakan sekerja saya itu juga di bawah jagaan bos saya. Tentulah saya rasa terkejut dan takut dimarahi oleh bos saya kerana mungkin dia tidak suka saya pergi ke pejabat rakan sekerja saya itu. Bos pertama saya adalah lelaki, seorang berbangsa Cina dan dikenali ramai memang seorang yang panas baran. Mahu kecut hati saya dibuatnya apabila sampai sahaja di depan saya, dia terus meluahkan kemarahannya sambil menyebut tentang makmal saya.

Mulanya saya tidak faham apa yang dimarahkannya, mungkin kerana percakapannya yang sedikit laju ketika marah. Rupa-rupanya dia sedang melepaskan kemarahannya kepada seorang pengurus lain yang menyentuh satu isu mengenai makmal saya. Lega terus hati saya, ingatkan bos saya ni hendak marahkan saya. 

Dua kali ganda leganya bila melihat bos saya ini mempertahankan saya dan jabatan saya atas isu yang ditimbulkan oleh pengurus itu.

Begitulah juga dengan bos-bos saya yang seterusnya, iaitu bos saya yang kedua dan ketiga. Mereka mempertahankan saya jika itu bukan kesalahan saya dan jabatan saya. Namun jika ia betul adalah kesalahan saya dan jabatan saya, mereka  menegur dengan cara yang berhemah dan sentiasa memberi tunjuk ajar kepada saya. Saya seakan mempunyai kubu yang sangat kuat apabila di bawah jagaan mereka.

Hal yang sama juga saya praktikkan untuk staf saya.

Memang benar ada sahaja komen dan aduan dari jabatan lain, namun saya juga mengambil pendekatan untuk mendengar juga dari pihak staf saya. Jika benar ia adalah kesalahan dari staf saya, saya cuba selesaikan sebaik mungkin dengan jabatan tersebut. Mungkin saya pun dapat belajar daripada kesilapan staf saya itu dan menambahbaik apa yang perlu di dalam pengurusan saya untuk mengelakkan kesilapan berulang pada masa hadapan.

Pada saya, menjadi kubu kuat bagi staf adalah sesuatu yang perlu. Staf tiada siapa lagi yang hendak diharapkan selain daripada bosnya. Jika bosnya pun sudah mereka tidak boleh harapkan lagi, kepada siapakah yang harus diharapkan untuk pendapat mereka didengari. 

Sebenarnya memang banyak juga kes yang anda boleh jumpa di mana staf dan bos tidak sependapat dan bos tidak mempertahankan staf  apabila melibatkan jabatan lain. Memang kecewa apabila bos kita sendiri tidak mempertahankan diri kita. 

Namun tidaklah menjadi kubu secara membabi-buta, saya percaya anda juga tahu di mana hadnya. Cukuplah di mana ia menampakkan anda adalah seorang eksekutif yang dipercayai oleh staf, dan di masa yang sama anda juga meletakkan kepercayaan yang tinggi kepada staf anda. 

No comments:

Post a Comment