Tuesday 6 November 2018

1.8 Jeling-Jeling, Pandang-Pandang

Mengurus staf adalah satu proses pembelajaran yang berterusan, dan pembelajaran tidak semestinya daripada buku sahaja. Ia juga boleh diadaptasi daripada pengalaman orang lain.

Anda cubalah jeling-jeling dan pandang-pandang mana-mana eksekutif lain di tempat kerja anda yang mempunyai reputasi yang baik dan belajar daripadanya. Tidak semestinya dari jabatan anda sendiri, mungkin dari jabatan-jabatan lain.

Lihat bagaimana staf mereka boleh gembira bekerja dengan mereka dan perhatikan cara mereka meneguruskan staf mereka. Cara mereka memberi arahan, memberi tunjuk ajar pada staf, menghadapi staf yang bermasalah dan sebagainya.

Bagi pemilik bisnes pula, anda perlu mencari kesempatan berjumpa dengan mereka yang telah berjaya menguruskan staf dengan baik. Pasti anda mempunyai rakan rangkaian bisnes yang anda boleh melawat pejabatnya dan melihat bagaimana cara staf mereka bekerja, sistemnya dan cara rakan anda itu menguruskan staf mereka. 

Anda juga boleh bertanya kepada rakan-rakan anda yang bekerja di sesebuah syarikat bagaimana mereka dan syarikat mereka menguruskan staf. 

Belajar dan terus belajar melalui pemerhatian dan praktikal eksekutif lain. Ia salah satu cara untuk anda dapat menguruskan staf gaya eksekutif dengan lebih baik.

No comments:

Post a Comment