Wednesday 7 November 2018

3.7 Kawasan Ini Kita Yang Punya

Wah, dah macam filem gangster pula bila membaca tajuk ini, terus sahaja teringat kepada filem Gangster arahan Syamsul Yusof.

Tetapi ini bukan kisah gangster ya, tetapi kisah kawasan di tempat kerja anda, kawasan kerja staf anda.

Pastikan anda memberi sedikit kebebasan kepada staf anda untuk mempunyai sedikit rasa kepunyaan kepada kawasan tempat kerja mereka. Jika di kawasan pejabat dan staf mempunyai meja sendiri, berilah kebebasan untuk mereka meletakkan barang peribadi mereka. Itu sudah biasa dipraktikkan. 

Namun anda boleh luaskan lagi skop kawasan kepunyaan itu. Berikan juga mereka rasa kepunyaan di tempat-tempat lain seperti di papan notis, di bilik rehat, di bilik mesyuarat dan banyak lagi ruang awam selagi tidak melebihi hadnya. 

Contohnya berilah mereka peluang untuk menyusunatur perabut di ruang rehat, meletakkan bunga kegemaran mereka di meja kopi di ruang legar pejabat, meletakkan besi magnet hiasan pada peti sejuk di bilik khas untuk makan dan minum, dan pelbagai lagi.

Pengalaman saya dahulu, saya memberi peluang kepada staf saya untuk menyusunatur peralatan dan mesin di makmal tempat mereka bekerja. Tidak semuanya kerana ada juga peralatan dan mesin yang tidak boleh diubah kedudukannya kerana sebab-sebab yang tertentu.

Kadangkala bagaikan satu kejutan apabila melangkah masuk ke dalam makmal saya. Tiba-tiba sahaja kedudukan oven sudah berubah, tiba-tiba sahaja ada carta organisasi yang baru dibuat oleh mereka, tiba-tiba sahaja ada mural di dinding makmal dan bermacam lagi kejutan. 

Saya biarkan sahaja asalkan ia dibenarkan oleh syarikat dan tidak mengganggu peralatan dan mesin yang tertentu. Iya, makmal itu sepertinya staf-staf saya yang punya, asalkan ia tidak melebihi had yang dibenarkan.

Apabila staf merasai sifat kepunyaan itu, barulah bersemangat mereka hendak bekerja setiap hari.

No comments:

Post a Comment