Wednesday 7 November 2018

2.8 Masalah Dengan Staf Perempuan

Kita sudah membincangkan mengenai masalah dengan staf lelaki. Kini marilah kita membincangkan pula masalah yang mungkin anda akan hadapi dengan staf perempuan.

Staf perempuan, atau mana-mana perempuan, biasanya anda kena menjaga sedikit kata-kata yang harus dikeluarkan untuk menegur mereka. Jika tersentap hatinya, mungkin bertahun-tahunlah perang dingin berlaku.

Jangan sangka bahawa staf perempuan yang bermasalah tidak seteruk dengan staf lelaki, adakalanya lebih teruk lagi.

Maafkan saya jika kenyataan ini mungkin mengguris hati sesetengah pihak, namun saya ingin memberi amaran awal kepada yang tidak pernah mempunyai staf perempuan.

Apa-apa pun kekalkan tahap profesional anda walaupun staf perempuan anda itu tidak suka dengan pengurusan anda dalam diam. Mereka mungkin tidak berani untuk meluahkan jadi anda perlu pandai membaca gerak tubuh mereka, mimik muka mereka dan sebagainya.

Nasihat saya, gunakan saluran yang sepatutnya untuk menangani mereka. Ikut sahaja peraturan yang ditetapkan oleh Jabatan Sumber Manusia untuk menangani staf bermasalah. Tidak perlu anda bermasam muka atau melakukan perkara yang tidak sepatutnya untuk membalas kembali apa yang dilakukan kepada anda.

Be professional when dealing with a girl.

No comments:

Post a Comment