Saturday 10 November 2018

5.8 Gaduh Sini, Gaduh Sana

Terkejut ya baca tajuk, bergaduh apa pula ni kan?

Iya, bergaduh, memang kadangkala tak dapat elak situasi bergaduh ni. Bukanlah sahaja bergaduh yang bertumbuk bertepuk tampar tu, termasuk juga rasa tidak puashati di kalangan mereka yang bekerja di tempat kerja anda.

Tidak kiralah rasa tidak puashati antara anda dengan staf, antara staf dengan staf, atau antara jabatan dengan jabatan. Antara jabatan ni orang kata ianya sebahagian daripada politik pejabat. 

Apa yang saya boleh katakan berkenaan politik pejabat ini, jika boleh ambillah pendirian atas pagar. Ambil peduli kena ambil peduli juga, namun jika mampu, diamkan diri sahaja berkenaan politik pejabat ini. Sebab susah nak kata, kadangkala boleh memakan diri, jadi baik ambil pendirian diam sahaja.

Bagi rasa tidak puashati antara anda dengan staf pula, ia mengikut situasi. Pada saya jika ianya mengganggu prestasi kerja, tidak kiralah prestasi anda atau prestasi staf, lebih baiklah bertindak secara profesional. Jika ia tidak melibatkan prestasi kerja, baik abaikan sahaja.

Begitu juga antara staf. Pernah juga saya menghadapi staf-staf yang seakan ada skandal percintaan sedangkan kedua-dua telah berkahwin dengan pasangan masing-masing. Pada saya, selagi ia tidak berlaku di tempat kerja secara keterlaluan, abaikanlah sahaja. Sebab saya pun tiada bukti, hanya dengar cakap-cakap orang sahaja dan nampaknya skandal itu tidak terlalu ketara. Jika ia terlalu ketara sehingga menjejaskan imej jabatan saya, mungkin saya akan mengambil tindakan juga mengikut bukti yang saya ada.

Saya mahu semua staf saya selesa dan gembira dalam keadaan yang normal, bukannya kurang normal dengan adanya kes skandal, kes bergaduh dan macam-macam kes lagi. Bukti juga perlu ada untuk mengambil apa-apa tindakan.

Apa-apa pun saya percaya anda juga mempunyai pertimbangan yang wajar dalam perkara sebegini.

Tidaklah terlalu membiarkannya sahaja pula kerana ia mungkin juga boleh jadi kes gangguan seksual. Bertindak atas keperluan, pastikan skil perisik anda hebat.

Suasana bekerja yang tiada isu-isu sebegini memang penting ya supaya anda dan orang di sekeliling anda dapat bekerja dengan gembira. Memang selalulah kita mendengar cerita ramai yang berhenti disebabkan isu-isu sebegini.

Jadi saya coretkan di dalam ini supaya anda sentiasa beringat. Pastikan tiada isu yang melibatkan anda yang boleh membuatkan anda tidak gembira bekerja di tempat kerja anda.

No comments:

Post a Comment